Selasa, 7 April 2009

Lagi Fakta Untuk Kita renungkan

Kamus terbitan DBP

DBP sebelum ini pernah menerbitkan kamus-kamus istilah sains dan teknologi , termasuk kamus istilah kejuruteraan yang dianggarkan mempunyai lebih 50,000 istilah-istilah sains yang diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu.

Selepas kerajaan menghentikan bantuan dana penterjemahan kepada DBP, jumlah istilah-istilah sains ini tidak berkembang dan statik sahaja bilangannya. Lebih malang, selepas dasar PPSMI dilaksanakan, pensyarah-pensyarah Melayu hilang semangat untuk melakukan kerja-kerja penterjemahan, kecuali sedikit sahaja yang masih insaf akan nasib Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. [Sila rujuk senarai buku teks yang diterbitkan oleh penerbit-penerbit Universiti di Malaysia setiap tahun dan di laman web DBP].

Karya terjemahan fizik nukleus berbahasa ibunda terbitan DBP

Jadi dimana silapnya. Adakah silap pensyarah atau pun silap pemerintah. Dan apakah tugas kita untuk mengembalikan kegemilangan berkarya dalam bahasa ibunda? Kita tidak boleh bertindak sendirian, dan perlu ada satu gerakan dan pertubuhan yang kuat untuk mendesak kerajaan supaya mengembalikan semula bantuan dan dana penterjemahan kepada DBP bagi meningkatkan semula penerbitan dalam BM. Salah satu gelombang besar yang sedang dilakukan ialah menubuhkan Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP).

Pada masa kini, jumlah pensyarah dan pakar-pakar sains berbangsa melayu meningkat dengan mendadak berbanding era 80 an dan 90 an, tapi kurang dalam menulis dan menyebarkan ilmu. Kenapa?

Kitalah yang perlu menjawab persoalan ini!

Fakta-fakta di atas perlu dirujuk di dalam buku MENGAPA KAMI BANTAH dan laman web yang disebutkan di atas.


Artikel Nanotiub Karbon (CNT) yang tersiar di Dewan Kosmik pada Mei 2007. Antara rujukan untuk menulis artikel ini ialah Prof aku sendiri, Yadi dan kamus di atas.

Salah satu buku teks komputer Berbahasa Melayu terbitan UTM

p/s: Oleh itu, kita kautlah sebanyak mungkin ilmu sains dan teknologi dalam bahasa apa sekalipun termasuk BI, kemudian berkarya, menulis, menyelidik, mencipta dan menyebarkan ilmu dalam bahasa ibunda. Semua pihak beruntung dan langsung tiada isu PPSMI berbangkit

~peja~

Tiada ulasan: