p/s: Budak ini lebih jujur kerana berterus terang tanpa berselindung nama sebenar dan di mana dia berada berbanding [ I'm Nobody ] merujuk kepada blog chewal. Ya, Mas mempertahankan chewal dengan menyatakan " if u nobody it's doesn't mean ur 'nobody''.
Sorry ya, chewal..:-)
Aku berasa tergerak untuk menyuarakan pendapat peribadi mengenai isu penggunaan bahasa inggeris dalam pengajaran sains dan matematik (PPSMI) setelah melihat Gerakan Karyawan Luar Negara (GKLN) begitu bersungguh-sungguh dalam menegakkan pendirian protes PPSMI.
Presiden Persatuan Penterjemah Malaysia, Prof Emeritus Dr. Abdullah Hassan ada menyatakan bahawa penggunaan bahasa Inggeris menggantikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan dapat membawa banyak kemudaratan kepada pembangunan modal insan negara. Ya, aku seratus peratus bersetuju dengan kenyataan beliau itu. Sememangnya PPSMI ini boleh mengganggu pembangunan modal insan negara, bermula seawal peringkat sekolah rendah lagi.
Rusia sendiri pun tidak pernah langsung terlintas untuk menguatkuasakan PPSMI kerana mereka tahu, bahawa sia-sia sahaja menggunakan bahasa Inggeris sebagai pengantar seandainya pelajar-pelajarnya langsung tidak akan faham apa yang diajari. Berpegang kepada konsep itulah mereka menggunakan bahasa ibunda mereka untuk mengajar bermula dari peringkat rendah hinggalah ke peringkat menara gading. Tidak pula aku lihat mereka mundur kerana tidak menggunakan bahasa Inggeris. Malahan mereka lebih terdahulu menghantar manusia ke angkasa berbanding negara-negara lain yang bertutur dalam bahasa Inggeris. Bukan angkasa sahaja mereka lebih dahulu terokai, malahan ilmu-ilmu perubatan, kimia dan pelbagai lagi.
Bagi sesiapa yang belajar di Rusia, mereka akan merasakan bahawa betapa pentingnya pengajaran dikendalikan dalam bahasa yang boleh mereka fahami supaya dapat diserap segala ilmu yang diajarkan. Bayangkanlah kuliah Neurologi dikendalikan dalam bahasa Rusia? Bayangkan betapa ruginya sesetengah dari kami yang tidak beberapa memahami material yang cuba disampaikan. Peri pentingnya material ini kerana bakal diaplikasikan tatkala kami bekerja kelak. Namun, rentetan diajar dalam bahasa Rusia, maka sia-sialah usaha si profesor berkenaan untuk mengajar kami. Tidak faham kami bukan kerana guru kepalang ajar, namun kerana bahasa guru tersebut tidak difahami pelajarnya. Begitulah realiti sesetengah dari kami di sini. Tidak cukup berhempas pulas untuk memahami subjek2 perubatan yang agak rumit ini, ditambah pula dengan bebanan untuk mengasah kemahiran bahasa Rusia.
Namun usah dikasihankan kami di Rusia ini kerana kami sudah boleh menyesuaikan diri dengan cara belajar yang sebegitu rupa. InsyaAllah boleh menjadi doktor yang berguna hendaknya. Siapa yang perlu dikasihankan sekarang adalah anak2 muda di Malaysia yang terkandas dalam kepompong PPSMI ini. Pendukung PPSMI perlu ingat bahawa bukan semua pelajar sehebat Adi Putra yang boleh menguasai 6 bahasa kalau tidak silap aku. Contohnya, kalau seorang budak menghadapi kesukaran memahami subjek bahasa Inggeris, apakah dia perlu dibebani dengan kesukaran untuk memahami Matematik dan Sains yang rumit yang juga turut diajari dalam bahasa Inggeris? Kasihan mereka. Kalau ilmu tambah tolak darab bahagi pun masih lagi goyah dek ketidakfahaman mempelajari dalam bahasa Inggeris, cubalah bayangkan nasib mereka kelak ketika mempelajari ilmu algebra, kuadratik, matriks dan pelbagai lagi.
Sekadar untuk menenangkan hati pencinta bahasa, ada orang kata yang PPSMI ini merupakan pilot project sebagai percubaan untuk melihat sejauh mana keberkesanan BI dalam pengajaran sains dan matematik. Hmm, pencinta bahasa sememangnya tidak bersetuju dengan kaedah ini. Kerana apa? Kerana kalau mereka benar-benar mahu mencuba kaedah pengajaran baru, mengapa tidak dilakukan dalam kuantiti pelajar yang sedikit dan dalam keadaan yang terkawal? Ini tidak. Habis kesemua pelajar di Malaysia, termasuklah pelajar2 orang asli di segenap ceruk pedalaman negara yang mungkin sekolah mereka tidak cukup alat bantu mengajar, diarah untuk belajar sama dalam bahasa Inggeris. Apa akan jadi kepada beberapa batch pelajar ini sekiranya kaedah ini terbukti gagal dalam masa beberapa tahun akan datang? Bukankah ini dinamakan pembaziran modal insan nasional?
Konklusi dari aku, kalau masalah yang ingin diatasi adalah berkaitan penguasaan bahasa Inggeris, maka jalan penyelesaiannya mesti berkaitan kepada penguasaan bahasa Inggeris sahaja. Usahlah menyimpang kepada subjek-subjek lain. Lain yang luka, lain yang dibebat. Aku akhiri dengan serangkap pantun:
Jika bunga tak hendak disunting,
Bolehlah dibuat peraksi kain,
Jika bahasa yang menjadi dinding,
Usah ditukar ke pengantar lain.
Suara GAP bergema juga dari GKLN Rusia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan