Khamis, 9 April 2009

Kesan Positif PPSMI


Thursday, March 12, 2009
Pelajar Sokong PPSMI
Ramai calon jawab Sains Matematik dalam BI

PUTRAJAYA: Lebih ramai calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008 menjawab kertas soalan mata pelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan ini menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan, kata Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom.Beliau berkata malah ramai calon SPM yang menjawab dalam Bahasa Inggeris bagi soalan-soalan subjektif dalam kedua-dua mata pelajaran itu. "Misalnya mata pelajaran Matematik Tambahan kertas satu daripada 178,751 pelajar yang mengambil kertas itu seramai 89.1 peratus daripadanya menjawab dalam Bahasa Inggeris berbanding 4.7 peratus dalam Bahasa Malaysia," katanya kepada pemberita selepas mengumumkan keputusan peperiksaan SPM dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2008 di sini hari ini.

(Sumber : Harian Metro, Jumaat 13/03/2009)

ambo

4 ulasan:

peja berkata...

ermmm...masih lagi copy n paste..
Bila nak buat ulasan sendiri, sekurang-kurangnya boleh improve skill menulis dan mencatat!
Tulis BI pun ok!

Kalau diikutkan sejak lama dahulu setiap kali umum result SPM, PMR, STPM sentiasa ada sahaja peningkatan mengikut laporan akhbar..
Pernah kah kita terfikir, betul ke laporan ini. Kalau batul, ke mana akhirnya pelajar2 yang pintar ini..

Atau mungkin yang meningkat adalah bangsa asing..

Hati-hati dengan laporan akhbar..jadilah peng'copy dan peng'paste yang bijak dan cermat!

yadoq79 berkata...

Ambo,

hamba dengan rasa rendah diri ingin bertanya, apakah kualiti paras kelulusan sebenar gred A,B,C,D dan E murid-murid yang menjawab dengan bahasa inggeris ini? adakah markah untuk mendapat gred A adalah 80% keatas atau telah diubah? jika setiap kali pengumuman peperiksaan dibuat, hanya statistik yg diberikan.

bak kata pokcik Bernanke (Chairman of the Board of the Federal Reserve System) "statistic is deceiving!"...

ernie berkata...

huhuhu..inilah realiti/hakikat yang tak dapat diterima dik akalku ini...sampai bila kita nak menipu/tertipu dan ditipu dengan statistik yang sendiri buat soalan, sendiri marked, sendiri buat statistik dan sendiri masuk bakul dan angkat...sampai bila kita sanggup membutakan mata dan menulikan telinga..yang setiap tahun peratusan yang menjadi ukuran, kenapa tidak pencapaian pelajar yang mendapat 90 dalam subjek sains dan matematik naik sebanyak 5% berbanding tahun lepas setelah dua tahun kita menjalankan PPSMI - oleh badan/suruhanjaya bebas kajian pencapaian pelajar di dalam SPM 2009. Bukannya memberikan peratusan setelah graf diubah...kalau tak, tak la isu KOSMO-15/4/2009 berlaku..salah siapa???

Mohd Faizal berkata...

ernie,
correct2