Isnin, 30 Mac 2009

Untuk Mereka yang Sudah Lupa

Kitab Sains Bahan Jilid 1 (dan jilid II ) paling berharga suatu masa dulu..Ya, menggunakan bahasa IBUNDA dan bermutu tinggi :-). Buku ini bukanlah karya 100% tulen dan asli dari pengarangnya, tetapi karya terjemahan yang sangat-sangat membantu pelajar sains bahan yang ditulis dengan baik oleh Prof Dr Mustafa Hj Abdullah dan rakan-rakan termasuk Prof Shahrim. Ramai (mungkin mencecah ribuan ) pelajar Sains Bahan UKM yang telah lulus dengan cemerlang hasil merujuk kepada buku Sains dan Teknologi Berbahasa Melayu ini dan menjawat pelbagai jawatan penting seperti pensyarah, penyelidik dan saintis, tapi masih juga menyokong penggunaan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).



Satu soalan, sudahkah para penyokong PPSMI membaca buku MENGAPA KAMI BANTAH? .Buku ini seharusnya dibaca oleh semua mereka yang terlibat dalam aktiviti sains dan teknologi termasuk guru, pensyarah, saintis, penyelidik, pembantu penyelidik dan juga wartawan. Baca dan fahami apa yang ditulis oleh Prof Dr Shaharir Mohamad Zain!

Kepada yang belum mengenali siapa Prof Shaharir, elok lah juga berkenal-kenalan dengan tokoh matematik-fizik tersohor ini di laman blog sebagai permulaan. Tak kenal maka tak cinta :-)

Selain buku S.M Sze, buku ini juga sangat penting untuk memahami teknologi semikonduktor. Rasanya kalah kot buku S.M Sze dalam konteks Malaysia dalam bidang semikonduktor.
p/s: Prof Burhanuddin Yeop Majlis ni penyelia tesis MSc (part time) aku yang separuh jalan dan juga big boss aku kat IMEN

Jadi sesiapa yang mengatakan siapa yang mahu menjadi penterjemah buku sepanjang hayat (mengulangi ayat yang ditulis di blog Tun Mahathir) ia satu penghinaan kepada pensyarah-penyarah kita yang giat menulis dan menterjemah buku-buku teks ke dalam bahasa melayu suatu masa dahulu untuk memandaikan kita dalam sains dan teknologi sehingga berjawatan dan 'berduit' seperti sekarang.

Memang! kerja menterjemah tanpa ilmu pengetahuan adalah sesuatu yang sia-sia, tetapi bila sudah bergelar pensyarah atau pakar bidang, sekurang-kurangnya itulah yang perlu dilakukan kalau pun tidak menulis buku sendiri. Kalau tidak apa ertinya bergelar Dr atau Profesor! Maaf, ini realiti yang berlaku sekarang di negara kita. Ya, menulis jurnal juga satu pekerjaan yang bukan ringan, tetapi buku-buku dan penyebaran ilmu menjadi ukuran kepada seorang pensyarah. Nah, ini kerja yang sangat mulia. Janganlah terus percaya apa yang diucapkan oleh Tun Mahathir seorang diri, kerana tidak semua yang dikatakan oleh Tun itu betul. Manusia semuanya melakukan kesilapan. Maaf sekali lagi, ini bukan kenyataan politik!

Prof Razak Daud ( Metalurgi, Kakisan & Kawalan Kakisan ) Penyelia tesis sarjana muda aku dulu

Prof Dr Sarani Zakaria ( mengajar Subjek Teknologi Kertas I & II) Agak-agak, kalau Prof Sarani ajar tajuk Pulp & Paper Technology, boleh maju ke orang Malaysia dalam proses dan teknologi penghasilan kertas 10,20, 30 ..n tahun akan datang ??


Alma Mater kebanggaan ( walaupun x scorer :-) )

Walaupun mengajar dalam Bahasa Ibunda, UKM suatu masa dahulu masih lagi tergolong antara universiti yang dikenali di dunia walaupun ranking belum mencapai top 50. Namun sekarang, ranking 2007-2008 setelah menggunakan dwi-bahasa dan pensyarah digalakkan mengajar dalam BI, ranking menjunam ke tangga 238 dalam THEES.

Maklumat : Pada tahun 2006, UKM terpilih sebagai universiti penyelidikan dan tahun 2006 juga UKM berada dalam kelompok 100 (ke 98) terbaik dunia dalam bidang sains dan teknologi.

Ok kita lupakan dahulu soal rangking..

Kita berhenti di sini dahulu, nanti untuk 'entry' akan datang, aku ceritakan pula universiti-universiti di Kanada dan bagaimana patriotiknya orang Kanada terutamanya di province Quebec dengan bahasa ibunda dan buku-buku rujukan mereka.

Aku tinggalkan dahulu satu 'statement' untuk kita renungkan bersama..

'Tanpa ada rasa patriotik terhadap bahasa, bangsa dan kebangsaan, mustahil kemajuan akan dapat dicapai dan sejarah telah membuktikan"

dan silalah berbahas ya rakan-rakan..

~peja~

1 ulasan:

Unknown berkata...

Salam. Blh saya bertanya,mcm mana nk dapatkan buku sains bahan yang Bahasa Melayu tu ye,yang awak post dekat blog awk ni. Blh tunjukkan?

email saya: albiruni1234@gmail.com